Hvorfor kondensatorer?

Kondensatorerne sørger for en konstant spænding til bilens motor.
Når bilen tændes lades kondensatorerne op, og når der så trykkes på speederen, kan de levere strømmen meget hurtigere end batterierne, og du får derfor en mere "instant" start, og derved en forbedret acceleration.

Placering på bilen:

Størrelsen på kondensatorer kan variere meget, alt efter deres effekt. Dem til bilen her, var for store til at kunne monteres under karossen.
Bagruden var umiddelbart det bedste og pæneste sted at sætte dem, da de sidder godt beskyttet mod en eventuel påkørsel.

For at få det bedste borings resultat på bilen, afdækkes med et stykke malertape, da det forhindre bordet i at skride rund og lave skrammer i karossen. Desuden er det godt at lave markeringerne til hullerne på.

For at gøre det lettere stadig at afmontere karossen, trods kondensatorerne på bagruden, blev de monteret med et stik, så de let kan afmonteres sammen med karossen. Der er ikke nogen specielle krav til sådan et stik, det der er anvendt her stammer fra et gammelt bundkort fra en PC. Det skal bare kunne sættes godt sammen, samt ikke have mulighed for at kortslutte.

 

Installation af kondensatorer i bilens kredsløb:

Kondensatorerne monteres "parallelt" med bilens øvrige kredsløb, som vist på diagrammet herunder:

Kondensatorerne sidder også sammen parallelt, forbundet plus/plus (det lange ben på kondensatorerne) og minus/minus (det korte ben).

Positiv forbindelse: Denne loddes på kontakten sammen med ledningen til styreprintet.

Negativ forbindelse: Loddes direkte på strømudtaget fra den negative batteripol.

 


< Forrige guide |
Tilbage til oversigten | Næste guide >