Hvad bruges relæer til?

Relæer bruges eksempelvis også i ældre biler når man monterer stærkere pærer i forlygterne, end den oprindeligt er født med. For at ledningsnettet ikke skal blive overbelastet og smelte sammen, monterer man relæer forbundet direkte til bilens batteri, og derefter til pæren, således at strømmen fra kontakten kun skal aktivere den egentlige strøm der skal forbruges. I racetin bilen er det nødvendigt med et relækit, da der ellers ikke kan leveres strøm nok til at motoren kan køre optimalt.

Sådan virker relækittet:

Selve relæet består i grove træk af en kontakt og en spole der kan aktivere kontakten. Kontakten er forbundet direkte til batteriernes positive og negative pol og motoren, hvor spolen er forbundet til en konstant positiv og negativ spænding fra batterierne, men i stedet går strømmen i hver sin positive og negative spole. Relæet har så en signalspænding, som er ledningen fra styreprintet der normalt går til motoren. Når der ikke gives gas udsender styreprintet en negativ spænding, og spolen danner et magnetfelt der aktivere en negativ spænding til motoren, hvorefter den når bilen får gas giver en positiv spænding fra styreprintet, som danner et magnetfelt der aktivere en positiv spænding til motoren. Relæet er desuden monteret med en diode mellem den negative strøm fra batteriet og signalledningen fra styreprintet således at der dannes en ring af negativ spænding når der ikke gives gas, men lukkes af når man sender negativ spænding fra styreprintet. Når spolen aktiveres og der åbnes for den positive strømmen gennem kontakten, får motoren strøm direkte fra batterierne. Dette medvirker til, at motoren kan trække en markant større strømmængde fra batterierne, uden tab gennem tynde ledninger og print der normalt ikke kan holde til den store strømstyrke, uden at udvikle en stor varme, og i nogle tilfælde helt smelte sammen.

Kittets funktion i bilen:

Relækittet der monteres i bilen her, består af to relæer - et til at køre forlæns og et til at køre baglæns. Når bilen skal køre frem ad får relæet en spænding fra styreprintet og aktivere den positive spænding til motoren og sammen med den konstante negative spænding fra det andet relæ får det motoren til at køre frem. Når bilen skal bakke fungere det lige omvendt ved at det andet relæ får en aktiveringsstrøm fra styreprintet og udsender den positive spænding til motoren og denne gang levere det andet relæ den negative spænding.

 

Installation af relæer i bilen:

Der er i forvejen ikke meget plads i Racetin bilen, så for at kunne montere relæerne er det nødvendigt at lave ekstra plads i siderne. Dette gøres lettest ved brug af en dremel eller boremaskine, med en lille fræser på.

Efter siderne er fjernet er der god plads til relæer, som ses på billedet herunder. 

 

Installation af relækittet i bilens kredsløb:

Relækittet bygges i bilens kredsløb som på diagrammet herunder:

             

Forklaring på farver:

Gul / Grøn ledninger: 
Disse udgør de orginal ledninger til bilens motor, men de bliver nu brugt som styring til af relæer.
Blå / Blå ledning:  Forbindelse fra relæ'er til bilens motor.
Rød / Sort ledning: Disse forsyner styringsprint og relæer med konstant strøm, så snart bilen bliver tændt på power switchen.
Her til højre ses et billede at relæ 1, monteret i bilens kredsløb:

1. Rød/sort forsynings ledningen
2. Styre ledning fra styreprint
3. Diode (funktion beskrevet øverst på siden)
4. Ledning til bilens motor

 

Komplikationer omkring relækit:

Der kan opstå problemer ved relækittet, som kan afværges ved at køre med kraftige batterier på 1800mAh eller der over.
Styretøjet der får strøm gennem styreprintet kan have lidt problemer med at følge med, da det ikke får strøm nok fordi motoren nu er koblet direkte til batterierne og sluger utrolig meget. Andet problem er at da motoren sluger så meget strøm, er der ikke nok til at printet igen kan udsende strømmen der så skal få spolen til at slippe igen, så bilen stopper med at køre.

 

Skift af selve motoren:

Først adskilles gearkassen ved at fjerne gearkasse-"låget"

Så vippes den originale motor ud af låget, og tandhjulet flyttes over på den nye motor. Dette gøres forsigtigt da tandhjulet godt kan tage skade hvis det bliver klemt hård.

Den nye motor skubbes på plads i låget som sættet tilbage på gearkassen.

Gearkassen sættes på plads i bilen (dette findes der flere billeder af under punktet "gear" på forsiden). Forudsat, at relækittet er monteret rigtigt, skulle bilen nu være klar til at køre med den nye motor.


< Tilbage til oversigten | Næste guide >